10 פעולות שיווקיות בפייסבוק שאתה חייב להפסיק לעשות

מאת: עומר בר – המעבדה לשיווק דיגיטלי

האזן לגרסת האודיו של מאמר זה:

כשמדובר בנושא של שיווק בפייסבוק, אני נתקל פעם אחר פעם בבעלי דף עסקי בפייסבוק שמשתמשים בכל מיני טריקים ושיטות שונות, שעושים יותר נזק מאשר תועלת.

יש סיכוי שגם אתה חוטא לפעמים ומנסה להשתמש באחד מהם בתקווה שהפעם זה יעבוד – אבל לרוב זה לא.


אלו פעילויות מסוכנות שעלולות להוביל להקפאה, סגירה או מחיקה של הפרופיל או העמוד שלך – במקרה הנורא. 
אבל במקרה הסביר הם פשוט בזבוז של זמן, כסף ומאמץ.

אני לא ממליץ לך לעשות דברים רק בגלל שראית אחרים עושים את זה, אל תקשיב לכאלה שאומרים לך שאתה חייב להיות פעיל בצורה כזאת בפייסבוק, ואל תתפתה לקנות כלים או תוכנות שעוזרות להאיץ את הפעילויות הללו.


עכשיו כשעברנו את השלב שבו אני טיפה נוזף – אני רוצה לתת לך מקבץ של
עשר הטעויות הכי נפוצות שבעלי עמודים עושים, ומה בדיוק צריך לעשות במקום.

1. להזמין את כל החבר׳ה לעמוד

עמוד הפייסבוק שלך מיועד לקהל הלקוחות הפוטנציאלים שלך, ורק להם.
רוב האנשים, כשהם מקימים עמוד חדש, מזמינים את כל החברים שלהם באופן אוטומטי לעמוד,
כדי שיהיו ״הרבה לייקים״ ו ״שלא יראה ריק״.
אוקיי, זה נחמד.

אבל השאלה היא – האם זה באמת עוזר לעמוד?
התשובה היא שזה עושה יותר נזק מתועלת.

הסיבה הראשונה היא שהעמוד העסקי שלך הוא שלוחה של העסק וחלק בלתי נפרד ממנו,
לכן שאתה מזמין את החברים לעמוד העסקי שלך, אתה בעצם מנסה למכור להם,

ואני לא אוהב למכור לחברים שלי.

נכון,
יכול להיות שיש לך תוכן נהדר וחינמי בעמוד שהם יכולים ליהנות ממנו.
במקרה הזה, אני אזמין לעמוד רק את החברים שלי שהתוכן רלוונטי אליהם,
כלומר – חברים שהם חלק מקהל היעד שלי.

זאת הדרך האפקטיבית והיחידה לשתף את החברים שלך בעמוד החדש.
אם זה באמת מעניין אותם הם יעשו לייק בשמחה ויפרגנו על התוכן שאתה מפרסם.
אם הם לא חלק מקהל היעד שלך – אל תציק להם באופן תמידי בהזמנות לעמוד שאין להם מה לחפש בו.

הזמנות חוזרות ונשנות של אחד מהחברים שלי בפייסבוק לעמוד שהוא לא רלוונטי אליי
בדרך כלל מובילות לזה שאני אחסום את אותו המשתמש – ורק בגלל שהוא מציק.

אני ורבים אחרים חיים בעולם רועש ומלא הסחות,
ואני ממש לא צריך עוד ״חבר״ שמנסה בכוח שאעשה משהו שאני לא צריך או רוצה לעשות.

הדבר השני הוא, שכשיושבים לך בעמוד לייקים מאנשים שהם לא חלק מקהל היעד אתה מבזבז משאבים מיותרים.

אם התכנים שלך לא רלוונטים אליהם האלגוריתם של פייסבוק יזהה
כאילו התכנים של העמוד לא מעניינים ויחתוך לך בחשיפה.

דבר נוסף וחשוב לא פחות:

אם אתה משתמש בקידום פוסטים לקהל העמוד
או בכל פרסום ממומן אחר שמופנה למי שעשה לך לייק בעמוד (ואתה צריך לעשות את זה…)
את מבזבז כסף על אנשים שהם לא לקוחות פוטנציאלים שלך.

לכן,
אני אציין בשנית:

לעמוד שלך מזמינים רק חברים שעונים על הגדרות קהל היעד שלך

מיהו קהל היעד של העמוד שלך? תוכל ללמוד כאן


2. לפרסם בקבוצות

בעיקרון אין לי שום בעיה בפרסום חינמי בקבוצות.
זו דרך מצוינת להביא עוד קצת תנועה בחינם לעמוד או לאתר שלך.

הבעיה מתחילה כשקבוצה מאבדת כל ערך ותוכן, והופכת ללוח מודעות שבו כל אחד
זורק את הלינק שלו וממשיך לפרסום בקבוצה הבאה.

קבוצות הן כלי נהדר ליצירת קהילה סביב תחום עניין או מטרה משותפת.
וללא ספק, הן ממייצרי הפעילות הכי גדולה בפייסבוק היום.

המעורבות שלהן מאוד גבוהה
ולכן כולם רוצים נתח מאותה פעילות שמתרחשת שם.

אני אחזור שוב: אין לי בעיה עם פרסום בקבוצות,
יש לי בעיה עם קבוצות שקיימות אך ורק כדי שכל אחד יוכל לזרוק את הזבל הפרסומי שלו.

כדי להצליח להיות חלק מקבוצה פעילה ולהשתמש בחלק מהפעילות הזאת כדי לקדם את
העסק שלך – אתה חייב להיות חלק מהשיח בקבוצה.
אתה חייב להיות פעיל, להשתתף בדיונים ולשתף איתם תוכן בעל ערך.
אל תנסה רק למכור או לבקש לייק לעמוד שלך בפעם ה-1000.

זה פשוט לא עובד.

3. לתייג אנשים בתמונה או פוסט בעמוד שלך

ללא ספק, זה אחד הדברים הכי מטרידים, שכולם שונאים שעושים להם,
אבל מדי פעם אנחנו חוטאים בעצמנו.

מה הטעם לתייג חברים שלך? כדי שגם חברים שלהם יראו את התמונה?

זה מחזיר אותי לאותה הנקודה, אם יש לך חברים שהם חלק מקהל היעד – מצוין!
תזמין אותם לעמוד שלך, ותבקש מהם להזמין את החברים שלהם שעונים על הגדרת קהל היעד.
זה פחות מציק, הרבה יותר אפקטיבי, ואפילו תקבל כמה נקודות קארמה בדרך לגן עדן השיווקי של פייסבוק (אם הוא קיים).

לטעמי יש משהו קצת נואש בלתייג מלא אנשים בסתם פוסט או תמונה,
וזה בכלל לא משנה מה היו הכוונות שלך.

לצופה מהצד זה נראה שאתה ממש מתאמץ שישימו לב אליך.

4. להשתמש בפרופיל הפרטי במקום בעמוד עסקי

יצרתי וידאו שמסביר בהרחבה למה כל כך נורא לנהל את הפעילות השיווקית של העסק שלך מהפרופיל הפרטי שלך.

בשורה התחתונה – הפרופיל האישי שלך נועד לנהל את הפעילות הפרטית והאישית שלך,
למשל כאשר אתה מפרסם תמונות של הילדים בגן משחקים, ערב שכרות עם חברים,
או משתף בדעות פוליטיות לקראת הבחירות.

קהל הלקוחות הפוטנציאלים שלך לא צריכים לראות את הדברים הללו.
זה בדרך כלל לא מעניין אותם (אלא אם יש לך ילד או כלב חמוד בתמונות)
והם גם לא חברים שלך – הם לקוחות פוטנציאלים.

לי מאוד חשוב להפריד בין החיים האישים שלי ובין העסק שלי.
למרות שמדי פעם אני משתף מאמר שכתבתי או אירוע שאני עורך בפרופיל האישי,
זה אך ורק בגלל שאני חושב החברים שלי בפייסבוק ימצאו בו ערך.
לא רק שלנהל את הפעילות השיווקית מהפרופיל האישי זה לא חוקי על פי פייסבוק ולעסק אסור להחזיק פרופיל אישי.
(אני לא הייתי מסתבך איתם).

ברגע שאתה מנהל את הפעילות העסקית מהפרופיל אישי
אתה חוסם לעצמך שימוש בכל כך הרבה כלים מצוינים שפייסבוק מציעה לעסקים
(כמו זה, זה או זה) וקיימים בעמודים העסקיים.

עדכון מרץ 2015

פייסבוק החלה להתערב באופן יותר פעיל בעניין, והיום היא הופכת ללא הודעה מוקדמת
פרופילים אישיים שהיא חושדת שנעשה בהם שימוש לקידום של עסק לעמודים עסקיים.

5. לייק 4 לייק

קיבלתי את ההודעה הזאת באחד העמודים שלי לאחרונה:

Screen Shot 2015-02-02 at 4.20.57 PM

העקרון הוא פשוט – אני עשיתי לך לייק בעמוד, אתה תעשה לי.

אני עשיתי לך לייק לעמוד בתחום הצילום, אתה תעשה לי לייק לעמוד לסכיני גילוח.

מה?!?

למה זה כל כך בעייתי?

א. אתה לא חלק מקהל היעד שלי
(העמוד הזה פונה לצלמים מקצועיים)

ב. אני לא חלק מקהל היעד שלך
(הפעם האחרונה שהשתמשתי בסכין גילוח הייתה לפני 4 שנים)

אם המטרה היא להשיג כמה שיותר לייקים לעמוד, מצוין, מצאת שיטה נהדרת לתחמן את המערכת.
לחשוב שאתה יכול לתחמן את המערכת ולהשיג לייקים איכותיים בצורה הזאת – זו טעות!

בסופו של דבר אתה פוגע רק בעצמך.
מספר הלייקים בעמוד שלך הוא ממש ממש לא משנה.
במיוחד שאת רובם מרכיבים אנשים שהתחננת בפניהם שיעשו לך לייק.

אני לא יודע מי לימד אותך את הטריק הזה, אבל זה לא עובד.
זהו ספאם שבסופו של יום פוגע גם בעמוד שלך וגם בעמוד שלי.
יש קבוצות שלמות שזאת כל המטרה שלהן ואם למישהו יש בכלל ספק – זה לא עובד!


6. לשים את הלינק לאתר שלך בכל פוסט

לכל פוסט שאתה משתף צריכה להיות מטרה ברורה.

פוסט של לינק נועד לגרום לאנשים להקליק עליו ולבקר באתר.
טקסט נועד כדי להעביר מסר או הודעה לקהל העוקבים,
וכאשר משתפים תמונה המטרה בדרך כלל היא שהעוקבים שלך ייחשפו לעבודה שלך או למסר בצורה ויזאולית.

הבעיה מתחילה כשמערבבים שימושים,
מפרסמים פוסט עם תמונה, אבל גם דוחפים לינק לאתר האינטרנט,

סתם שיהיה.

גם אני עשיתי את הטעות הזאת…
הנה דוגמה כזאת לפוסט שפרסמתי בעמוד שלי בתחילת הדרך:

Screen Shot 2015-10-08 at 6.53.40 PM

שים לב ללינק שמיקמתי בחלק העליון של הפוסט, אין לו באמת מטרה, אלא מיקמתי אותו סתם ככה, שיהיה…
במקרה הזה עדיף היה לכתוב כמה מילים על התמונה ולתאר מה בדיוק רואים בה, או אולי את הסיפור של הזוג הזה שצילמתי.
זה כנראה היה עוזר להגדיל את המעורבות של אנשים בפוסט.

ומובן שלומדים עם הזמן, הנה דוגמה לפוסט נוסף הפעם עם לינק שמפנה לפוסט רלוונטי בבלוג שלי:

Screen Shot 2015-10-08 at 6.42.08 PM

זה קישור הגיוני הרבה יותר:
לא סתם דחפתי את הלינק שלי במקום לא קשור,
אלא הצגתי תמונה שצילמתי ולינק לפוסט שבו נמצאות עוד תמונות מיום הצילומים.

אני יכול להבין למה אנשים עושים את הטעות הזאת…
כי זה די הגיוני, ככל שנשים יותר לינקים בפוסטים בעמוד נקבל יותר תנועה לאתר.
אבל זה קצת מציק, פוגע במטרה העיקרית של הפוסט ומרגיש יותר מדיי שיווקי.
לכן אם פרסמת פוסט עם תמונה יפה, או טקסט מעניין אל תהרוס אותו עם זה
שאתה דוחף את הלינק לאתר שלך או את מספר הטלפון שלך לצורך העניין.

מי שבאמת אוהב את התמונה שפרסמת או הלינק לאתר – ימצא דרך ליצור איתך קשר.
וגם אם אתה רוצה לעשות לעצמך קצת פרסום ולהגדיל את מספר האנשים שיוצרים איתך קשר דרך העמוד,

השתמש בזה באופן הגיוני, לא בכל פוסט – אלא במידה ובתדירות סבירות.

* אם לא הבנת על מה אני מדבר – כנראה אתה לא עושה את הטעות הזאת,
ומי ששם לב שהוא גם עושה את זה – זה הזמן להפסיק!
מבטיח שזה ישתלם בטווח הארוך.

7. לשתף את כל הפוסטים בעמוד העסקי מפרופיל האישי

אם הפוסט הוא מעניין ורלוונטי לקהל היעד שלך,
ואם המטרה שלך היא להגיע לחברים בפרופיל האישי – אז יש שיטה יותר טובה לעשות את זה.
פשוט תזמין את אותם החברים שעונים על הגדרות קהל היעד שלך לעמוד העסקי.
אם לא תעשה את זה בצורה הזאת אתה פשוט מציף את החברים שלך בפוסטים שיווקיים שלא מעניינים אותם.

8. לפרסם על הwall של עמודים אחרים

גם כאן יש מצבים שבהם פרסום על wall של עמוד יכול לעזור,
לדוגמה, כאשר כתבת מאמר בשיתוף או על חברה או עסק אחר.
כך שאם תפרסם את זה על הקיר שלהם – תקבל חשיפה מקהל העוקבים של העמוד.

אני רק אזהיר ואומר שאם התוכן לא רלוונטי לעמוד – אף אחד לא יראה אותו.
וגם אם הוא כן רלוונטי – אתה לא תקבל חשיפה עצומה לקהל העמוד,
אלא רק לאחוז קטן מהמעריצים של העמוד הזה (כנראה שלא יותר מ-3%).

אפשר להשתמש בתבונה באפשרות הזאת – אבל אל תמלא בספאם עמודים אחרים,
כמו שלא היית רוצה שיעשו את זה בעמוד שלך.

9. הודעות המוניות

יש כל מיני משווקים מפוקפקים שמשתמשים בשיטה של הפצת הודעות המוניות כדי לנסות לקדם את העסק שלהם.
בדרך כלל הם משתמשים  בתוכנות אסורות על פי פייסבוק ששולחות הודעות למאות משתמשים בכל פעם,
עד שפייסבוק כמובן מזהים את הפרופיל הסורר ומוחקים אותו לצמיתות.

הנה הודעה לדוגמה:

Screen Shot 2015-02-25 at 3.40.38 PM


מה הבעיה עם זה?

זה אולי מאוד יעיל בהשגת תשומת הלב של אנשים – אבל זה ממש מעצבן.
בפעם העשירית ששאלו אותי: האם כבר עשית לעסק גרסה מיוחדת לסמארטפון?
כבר ממש עלה לי הסעיף, והחלטתי לדווח על כל משתמש בפייסבוק שעושה את זה.

גילוי נאות. אני שותף בחברה לבניית אתרים ובאופן סטנדרטי כל האתרים
שאנחנו בונים מותאמים כבר לסמארטפון.
אם הוא רק היה עושה בדיקה קטנה קודם, ולא ישר מפציץ אותי בהודעות כאלו…

נכון לכתיבת שורות אלו, זאת הדרך הכי אפקטיבית לגרום לחשבון שלך בפייסבוק להיחסם.

עדכון מאי 2015

פייסבוק סגרה את הגישה של הרבה מאוד מהתוכנות לשליחת הודעות.
לא ממליץ לך לקנות תוכנה כזאת מכיוון שהסיכוי שהיא לא תהיה שמישה בעוד כמה שבועות
או חודשים הוא גבוה מאוד.

10. השורה התחתונה: לא להתמקד בטכנולוגיה ובטריקים, אלא בתוכן עצמו

תפסיק להתמקד בטכנולוגיה ובטקטיקות שונות, תפסיק לנסות למצוא כל טריק וטריק שאולי יעזרו לך
להציל את העמוד האובד שלך,
ותתמקד בדבר אחד – לתת ערך עצום לאנשים.

מי שמתמקד בשיטות וטריקים בפייסבוק אולי יצליח בטווח הקצר (וגם זה ממש לא בטוח)
אבל בטוח שייכשל בטווח הארוך. מי שמתמקד בעקרונות החשובים של שיווק בפייסבוק – לאורך זמן יצליח.

אז מה הם אותם עקרונות?
כל עמוד פייסבוק מצליח, וכל פעילות שיווקית מוצלחת מורכבת מארבעה אלמנטים חשובים:

להכיר ולהגדיר את קהל היעד שלך

לשתף איתו תוכן שמעניין אותו

להגדיל את המעורבות בתוכן

ולמכור לו את מה שהוא רוצה לקנות

בלי להכיר את קהל היעד שלך, לא תוכל ליצור תוכן שיעניין אותו,
בלי לשתף איתו תוכן בעל ערך, לא תצליח להגדיל את המעורבות בתוכן הזה,
ובלי להגביר את המעורבות בתוכן, לא תוכל למכור לו שום דבר.


איך בדיוק עושים את זה?

יצרתי סדרת סרטונים לשיווק בפייסבוק שבה אני מלמד איך ליישם את אותם
העקרונות החשובים על העמוד שלך. לצפייה בסדרה ללא עלות לחץ כאן

זה המקום שלך להגיב!

תגובות

8 תגובות בנושא “10 פעולות שיווקיות בפייסבוק שאתה חייב להפסיק לעשות”

  1. אתה חכם.
    למה? )כדי שאחרים יבינו כי אתה הבנת)
    יצרת תוכן מעניין ורלוונטי לכולם ופרסמת את עצמך יופי בתוך זה

  2. הי עומר. שאלה אם אפשר.
    לגבי סעיף 6. לשים את הלינק לאתר שלך בכל פוסט.
    יש לי עמוד עסקי לבלוג אוכל שלי.
    אני מפרסמת מתכונים שחייבים לינק לאתר. איך זה עובד פה?
    תודה רבה

  3. היי מירב,

    הכוונה היא שאסור לתקוע את הלינק בכל פוסט שאת מפרסמת אם הוא לא שייך שם,
    אלא רק באלו שהמטרה שלהם היא באמת להפנות אנשים לאתר.

    כלומר, אם העלת תמונה שמאחלת שנה טובה לקהל העמוד,
    אל תשימי לינק לבלוג שלך או לאתר האינטרנט כי זה לא שייך.

    זה תופעה שאני רואה שחוזרת על עצמה הרבה,
    אני בטוח אם גם את עושה אתה.

    מקווה שזה ברור יותר עכשיו…

    אגב, יש לך בלוג מקסים 🙂

    1. היי מוריה,
      הייתי מזמין רק את החברים שלך שיכולים להיות לקוחות פוטנציאלים.
      אם אין סיכוי שהם יקנו ממך או שהתוכן לא יעניין אותם – אל תזמיני אותם לעמוד.

סגור לתגובות.